logo

Informatie bij opname



Hieronder vindt u algemene informatie over uw aanstaande opname en verblijf in ons ziekenhuis. 
U hoort telefonisch wanneer, waar en hoe laat we u in het ziekenhuis verwachten. Uw huisarts en zorgverzekeraar worden automatisch over uw opname geïnformeerd.

Als uw gezondheidstoestand intussen verandert, neem dan contact op met uw huisarts of behandelend specialist. Bent u lange tijd niet beschikbaar voor opname, bijvoorbeeld vanwege vakantie, geef dit dan a.u.b. door aan de afdeling Opname & Planning, telefoonnummer 0492 – 59 59 65. Daarmee voorkomt u onnodige wachttijden voor andere patiënten. Dank u wel. 

Op de dag van opname meldt u zich op het afgesproken tijdstip bij de receptie in de centrale hal. Als dat vóór 07.30 uur is, gebruik dan de ingang bij de Spoedeisende hulp. De receptionist vertelt u op welke verpleegafdeling u wordt opgenomen. Onze vrijwillige gastvrouwen of -heren wijzen u graag de weg of lopen even met u mee. Uw partner/familielid of mantelzorger mag ook mee naar de verpleegafdeling.  

Medicijnen

Vóór een geplande opname krijgt u een telefonische afspraak met een apothekersassistent van de Medicijnpoli. Tijdens dit gesprek worden alle medicijnen die u thuis gebruikt nagevraagd, zodat we bij opname precies weten wat u gebruikt. Lukt dit niet telefonisch, dan kunnen we daarvoor ook een afspraak in het ziekenhuis maken. Neem dan alle medicatie mee die u gebruikt. Bij uw apotheek kunt u een actueel overzicht van uw medicatie vragen en meebrengen. Dan hebben we alles bij de hand. U kunt uw apotheek ook toestemming geven om gegevens met verschillende zorgverleners, waaronder het Elkerliek, te delen.  

Als het nodig is om voorafgaand aan uw opname met bepaalde medicijnen te stoppen, dan hoort u dat op tijd van de anesthesist of behandelend arts. 

Tijdens een kortdurende opname (<48uur) vragen wij u om uw eigen medicatie mee te nemen (in originele verpakking of strip). Tijdens een langdurende opname (>48uur) wordt de medicatie verzorgd door de ziekenhuisapotheek (m.u.v. crèmes, zalven, oog/oordruppels, inhalatiemedicatie, insuline en andere injecties). 

Als u weer naar huis gaat, kan het zijn dat u nieuwe medicijnen nodig heeft. Die kunt u voor uw vertrek ophalen bij de Elkerliek Apotheek in de centrale hal of u kunt vragen om de recepten naar uw eigen apotheek te laten sturen zodat u de medicijnen geleverd krijgt. 

Wilt u meer informatie over uw medicijnen? Dan maakt de verpleging graag een afspraak voor u met de ziekenhuisapotheker. 

Overgevoeligheid/allergie
Geef een overgevoeligheid of allergie voor medicijnen of (voeding)stoffen door aan de verpleegkundige als u wordt opgenomen. Het is belangrijk dat de behandelend arts en de verpleegkundigen weten waar  u overgevoelig of allergisch voor bent. Dan kunnen we daar bij uw behandeling rekening mee houden.  

MRSA en resistente bacteriën
Komt u vanwege uw beroep in contact met levende varkens, vleeskalveren of vleeskuikens of woont u op een varkens-, vleeskalveren- of vleeskuikenbedrijf? Of was u in het buitenland of in Nederland behandeld of opgenomen in een zorginstelling waar een uitbraak heerste? Dan bestaat de kans dat u de MRSA-bacterie of een andere resistente bacterie bij u draagt. Deze kans is er ook als u een huisgenoot heeft die besmet is met MRSA. Zo’n bacterie kan voor andere patiënten in het ziekenhuis problemen veroorzaken. Meld dit daarom zo snel mogelijk aan de afdeling Opname & Planning. Als u in een asielzoekerscentrum woont, horen we dat ook graag. In al deze gevallen worden bij u kweken afgenomen om uit te sluiten dat u zo’n bacterie bij u draagt. Er worden ook (isolatie)maatregelen toegepast om te voorkomen dat de bacterie wordt overgedragen.   

Wat neemt u zeker mee?

  • Geldig legitimatiebewijs.
  • Recent(e) medicatielijst/medicijnpaspoort of medicatie die u thuis gebruikt in originele verpakking, eventueel met het doseringsvoorschrift.
  • Toilet- en verzorgingsartikelen.
  • Nachtkleding en ondergoed (uw kleding wordt niet door het ziekenhuis gewassen).
  • Bad- of ochtendjas.
  • Sloffen/schoeisel die om de voeten sluiten en vastzitten.
  • Eventuele dieetlijst.
  • Eventuele artikelen en boekje voor uw diabetes.
  • Eventuele trombosekaart.
  • Eventuele overdracht vanuit de thuiszorg/zorginstelling.
  • IBAN rekeningnummer. 

Meenemen naar eigen inzicht

  • Deze folder met handige informatie over uw verblijf in het Elkerliek.
  • Een boek, tijdschrift, spelletje, mobiele telefoon of tablet.
  • Huisdieren zijn niet toegestaan. 

Persoonlijke bezittingen
Het ziekenhuis is een openbaar gebouw waar veel mensen in en uit lopen. Let daarom altijd en overal goed op uw persoonlijke bezittingen. Het ziekenhuis is niet aansprakelijk bij beschadiging, verlies of diefstal. Tip: laat grote geldbedragen, pasjes, kostbare sieraden en andere waardevolle bezittingen thuis. 

Verpleegafdeling

Elke afdeling beschikt over één-, twee-, en vierpersoons-kamers. Iedere kamer is voorzien van een toilet en douche. Op de kamer heeft u de beschikking over een eigen kast, een gezamenlijke koelkast en vaak ook over een kluisje dat in de kast is gemonteerd. Voor het gebruik van een kluisje is een 2-euromunt nodig die u na gebruik weer terugkrijgt. In het Elkerliek ziekenhuis verblijven mannen en vrouwen op dezelfde kamer. Op deze manier kunnen wij de beschikbare bedden optimaal gebruiken om wachttijden voor opname beperken. Uw privacy wordt uiteraard gewaarborgd. Mocht u bezwaar hebben tegen gemengd verplegen, meld dit dan voordat u opgenomen wordt bij de afdeling Opname & Planning. Zij kunnen kijken of er andere oplossingen beschikbaar zijn. 

Polsbandje

Tijdens uw opname draagt u een polsbandje met uw persoonlijke gegevens. Dit bandje is een extra maatregel om onder alle omstandigheden te weten wie u bent en om vergissingen te voorkomen. 

Contactpersoon

Informatie over uw gezondheid is privé-informatie. Wij geven deze informatie alleen aan u en/of uw contactpersoon. De verpleegkundige vraagt bij opname of u een contactpersoon heeft die (medische) informatie over u mag ontvangen. Zonder uw toestemming delen wij geen informatie met bijvoorbeeld uw partner/familielid. De contactpersoon kan vanaf 11.00 uur met de verpleegafdeling bellen. 

Bedside terminal

Ieder bed heeft een eigen bedside terminal. Hierop staan de naam van uw hoofdbehandelaar en uw voorlopige ontslagdatum. Bij opname ontvangt u een gratis hoofdtelefoon van de verpleegkundige en een folder met uitleg over deze bedside terminal. Via de bedside terminal kunt u de verpleegkundige oproepen, verlichting bedienen, radio gebruiken, spelletjes spelen. Ook kunt u hierop televisie kijken en bellen. Hieraan zijn kosten verbonden. Om via de bedside terminal te kunnen bellen of tv te kijken, dient u eenmalig uw rekeningnummer in te geven bij het beginscherm. Vaste nummers in de regio zijn gratis. Voor het bellen naar vaste nummers buiten de regio, naar mobiele nummers of naar het buitenland worden kosten in rekening gebracht.

Via de bedside terminal kunt u ook luisteren naar Radio Elkerliek. Vrijwilligers draaien 3x per week verzoeknummers voor patiënten. U kunt zelf ook een verzoek indienen op ziekenhuisradio@elkerliek.nl. Radio Elkerliek is de hele dag te beluisteren. Kijk voor meer informatie op www.elkerliek.nl/radio-elkerliek

Mobiele telefoon

Natuurlijk kunt u ook gebruik maken van uw eigen mobiele telefoon, tablet of laptop. Daarvoor is gratis wifi beschikbaar: WL-EZgasten. U heeft geen inlogcode nodig. Mobiel bellen is toegestaan maar houd a.u.b. wel rekening met andere patiënten. Op enkele afdelingen moet u de telefoon uitschakelen in verband met de patiëntveiligheid. De trilfunctie en stille stand zenden namelijk signalen uit die apparatuur verstoren. 

Bezoek

Natuurlijk mag u tijdens uw opname bezoek ontvangen. Wij vragen u wel om maximaal drie personen te laten komen en rekening te houden met de privacy en rust van andere patiënten. Krijgt u meer bezoek, laat de bezoekers elkaar dan afwisselen.

We proberen het te voorkomen, maar soms moet er tijdens bezoektijd een onderzoek, behandeling of verzorging gebeuren en vragen we bezoekers om de kamer even te verlaten.

Bezoekregels en -tijden kunnen variëren per afdeling. Kijk op www.elkerliek.nl/opbezoek voor de meest actuele informatie. 

Voeding

Het Elkerliek ziekenhuis wil het verblijf voor haar patiënten zo aangenaam mogelijk maken. Eten en drinken zijn daarbij heel belangrijk. Zes keer per dag komt de voedingsassistent bij u langs, waarvan 5x met de broodbuffetwagen gevuld met een uitgebreid assortiment voor het ontbijt, de lunch en de drankenrondes. De voedingsassistent bespreekt ook dagelijks met u de keuzemogelijkheden voor de warme maaltijd. Rond 17.00 uur wordt de warme maaltijd geserveerd. Als u een dieet volgt, dan verzoeken wij u dit bij opname door te geven aan de verpleegkundige. Deze overlegt verder met de behandelend arts of diëtiste. Op de bedside terminal vindt u meer informatie over eten en drinken tijdens uw verblijf. 

Horeca

De openingstijden van de brasserie en de baristabar in de centrale hal zijn: 

Brasserie ​(kleine kaart)

  • Maandag t/m vrijdag: 08.30 – 19.30 uur
  • Weekend en feestdagen: 12.00 – 19.30 uur 

Barista bar (koffie en thee)

  • Maandag t/m vrijdag: 10.00 – 15.15 uur
  • Weekend, feestdagen en schoolvakanties: gesloten 

Post

Iedere dag wordt er in het Elkerliek post rondgebracht. Richt post aan het Elkerliek ziekenhuis, postbus 98, 5700 AB Helmond met duidelijke vermelding van uw naam en kamernummer. 

Nachtrust

U bepaalt zelf wanneer u gaat slapen. Zorg er daarbij wel voor dat u en uw medepatiënten voldoende nachtrust krijgen. Wij verzoeken u vriendelijk om voor 07.00 en na 22.00 uur niet (mobiel) te bellen op de patiëntenkamer. 

De verpleegkundige zal proberen de nachtrust zo min mogelijk te verstoren. Maar uw behandeling en die van andere patiënten gaat ook 's nachts door. Sommige handelingen en geluiden kunnen helaas niet voorkomen worden.   

Parkeren bij het Elkerliek

Parkeren korter dan 20 minuten is gratis. Op het parkeerterrein en in de parkeergarage is het elke dag betaald parkeren van 07.00 - 21.00 uur. Deelnemers aan ‘Gepast Parkeren’ krijgen 20% korting op het parkeertarief. Meer informatie vindt u op http://www.parkerenhelmond.nl

Elkerliek-shuttle

Als extra service kunnen u en uw bezoekers van maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur gratis gebruikmaken van de Elkerliek-shuttle. Vrijwilligers brengen u graag heen en weer tussen de hoofdingang en de parkeerterreinen. U kunt  de chauffeur aanspreken en meerijden. Ook kan de receptionist of een gastvrouw/-heer de shuttleservice voor u oproepen. 

Cadeauwinkel

In de centrale hal is een cadeauwinkel, geopend van maandag t/m vrijdag van 09.00 – 17.00 uur en van 18.00 – 20.00 uur. In het weekend en op feestdagen is de winkel geopend van 13.00 – 16.00 uur en van 18.00 – 20.00 uur. 

Geestelijke verzorging & Ethiek

‘Ziek-zijn’ verandert uw leven soms ingrijpend. Er komt veel op u af en soms wordt u geconfronteerd met de kwetsbaarheid van uw leven. Dit kan allerlei gevoelens oproepen en uw kijk op uw leven veranderen. In het Elkerliek kunt u of uw naasten (ongeacht uw levensovertuiging) een beroep doen op de geestelijk verzorger, bijvoorbeeld voor:

  • een vertrouwelijk gesprek met aandacht voor wat u bezig houdt of zorgen baart;
  • het met u meedenken bij het nemen van moeilijke beslissingen;
  • het samen zoeken naar troost, sterkte, of aanvaarding van uw ziek-zijn.
  • een ritueel zoals bijvoorbeeld een ziekenzegening.

Wilt u graag contact? Bel dan 0492 – 59 57 34 of mail naar: geestelijkeverzorging@elkerliek.nl 

Op de 1e verdieping zijn een stilteruimte en een islamitische gebedsruimte. Hier kunt u dag en nacht terecht voor rust, bezinning of gebed. 

Weer naar huis

Ontslag uit het ziekenhuis vindt meestal plaats tussen 10.00 en 11.00 uur. Mocht het tijdstip anders zijn, dan hoort u dat van de verpleegkundige. Zorg er a.u.b. voor dat iemand u kan ophalen op het tijdstip van ontslag of wacht anders op uw vervoer in de centrale hal. 

Bij ontslag uit het ziekenhuis wordt u geïnformeerd over uw gezondheidstoestand, eventuele nabehandeling en polikliniekbezoek. Indien nodig worden er medicijnen en/of leefregels voorgeschreven. Uw huisarts en zorgverzekeraar worden geïnformeerd. De huisarts behartigt (indien nodig) de nazorg. De verpleegkundige zet alles voor u op een ontslagformulier dat u thuis rustig kunt nalezen.   

Vervoer naar huis
U kunt na een ziekenhuisopname beter niet zelf naar huis rijden. Uw opname kan invloed hebben op uw oplettendheid en rijvaardigheid. Vraag een naaste/partner/familielid om u op te halen of neem (op eigen kosten) een taxi. De receptie kan voor u een taxi bellen. Vervoer met de ambulance gebeurt alleen als dat medisch noodzakelijk is. Dit regelt de verpleegkundige. 

Nazorgteam
Soms hebben patiënten die het ziekenhuis verlaten, thuis of elders extra zorg nodig. Om de overdracht van deze zorg goed te laten verlopen, kan een nazorgmedewerker worden ingeschakeld. De nazorgmedewerker bekijkt samen met u welke mogelijkheden er zijn en kan deze soms alvast aanvragen. Denk daarbij aan wijkverpleging, thuiszorg, huishoudelijke hulp, revalidatie of opname in een verpleeghuis. Weet dat de mogelijkheden beperkt zijn. Het is goed als u vóór uw opname zelf al hulp heeft kunnen regelen, bijvoorbeeld hulp bij boodschappen, huishoudelijke hulp of persoonlijke verzorging.     

Privacy medische gegevens

Het Elkerliek ziekenhuis doet er alles aan om de privacy van u en onze medewerkers te beschermen. Op grond van de Wet op de Persoonsregistratie beschikt het ziekenhuis over een reglement dat van toepassing is op de over u vastgelegde gegevens. Ziekenhuismedewerkers hebben geheimhoudingsplicht voor wat betreft alle informatie waarvan zij beroepshalve kennis nemen. U kunt er op rekenen dat persoonlijke, medische, paramedische en verpleegkundige gegevens niet zonder uw toestemming aan anderen worden verstrekt. 

Het Elkerliek ziekenhuis heeft een functionaris gegevensbescherming in dienst die toezicht houdt op het correct toepassen en naleven van de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Voor vragen over bescherming van uw gegevens kunt u mailen naar: fg@elkerliek.nl

Met MijnElkerliek inzage in uw medisch dossier
MijnElkerliek is uw digitale patiëntenportaal. Op deze beveiligde website kunt u onder andere uw dossier inzien, uitslagen van laboratoriumonderzoeken, behandelverslagen, uw medicatieoverzicht e.d. U kunt via MijnElkerliek ook afspraken maken of verzetten en (persoonlijke) gegevens wijzigen. Zo kunt u informatie nog eens nalezen, u goed voorbereiden op een afspraak in het ziekenhuis en informatie met uw naasten delen. Kijk op: MijnElkerliek

Uitwisselen medische gegevens
Steeds vaker worden computerbestanden met medische informatie aan elkaar gekoppeld. Zo kunnen medische hulpverleners bestanden van een andere hulpverlener inzien en kan snel belangrijke informatie uitgewisseld worden. Huisartsen op de huisartsenpost kunnen bijvoorbeeld dossiers van het ziekenhuis inzien en ziekenhuis- en stadsapothekers kunnen elkaars gegevens inzien om te bekijken welke medicijnen iemand gebruikt. Ook deze uitwisseling is aan strenge regels gebonden, om uw privacy te bewaken. De verpleegkundige of poli assistente zal vragen of u hier bezwaar tegen heeft. 

Landelijke onderzoekgegevens
Het Elkerliek ziekenhuis werkt mee aan het verzamelen van landelijke onderzoekgegevens omdat dit grote wetenschappelijke waarde kan hebben voor de behandeling van bepaalde ziekten. Meestal zijn deze onderzoeken anoniem. Mocht u bezwaar hebben tegen anoniem gebruik van lichaamsmateriaal, meld dit dan aan uw behandelend arts. Soms kan uw bloed, anoniem, gebruikt worden voor het vervaardigen van controlemateriaal. Wilt u dit niet? Maak dat dan bekend bij de bloedafname. Indien het onderzoek niet anoniem zou zijn, dan vraagt uw behandelend arts u altijd eerst om toestemming. 

Compliment-suggestie-klacht

We vinden het belangrijk dat u uw ervaringen met het Elkerliek ziekenhuis kunt delen. Dit kan op verschillende manieren. U kunt uw ervaring persoonlijk delen met de betrokken medewerker of arts. Uw ervaring met uw behandelend arts kunt u ook delen op: ZorgkaartNederland

Heeft u een klacht en kunt of wilt u deze niet met de betrokken medewerker of arts bespreken? Of heeft dat gesprek niet het gewenste resultaat? Neem dan contact op met de klachtenfunctionaris van het Elkerliek. U kunt met haar een vertrouwelijk gesprek hebben, waarna zij, in samenspraak met u, bekijkt hoe zij u het beste kan helpen. Er zijn geen kosten aan deze procedure verbonden. Meer informatie vindt u op https://www.elkerliek.nl/compliment-suggestie-klacht.

De afdeling Cliëntenbelangen is bereikbaar via:

Schade
Bent u van mening bent at u schade heeft geleden als gevolg van een opname of behandeling, dan kunt u het Elkerliek ziekenhuis aansprakelijk stellen. Informatie en advies hierover kunt u inwinnen bij de afdeling Cliëntenbelangen. 

Cliëntenraad

De Cliëntenraad houdt zich bezig met en denkt mee over de gemeenschappelijke belangen van cliënten. De raad brengt gevraagd en ongevraagd advies uit aan de raad van bestuur over het beleid van het ziekenhuis. Meer informatie over de Cliëntenraad vindt u op: www.elkerliek.nl/clientenraad

Palliatieve zorg

Palliatieve zorg is de zorg voor patiënten bij wie geen genezing meer mogelijk is. Deze zorg kan korte of langere tijd duren: van weken, maanden tot zelfs jaren. Doel is om de kwaliteit van leven zo hoog mogelijk te houden. In het Elkerliek ziekenhuis is een palliatief team werkzaam, dat bestaat uit een  gespecialiseerde arts en een verpleegkundig specialist. Uw behandelend arts, de verpleegkundige of uw huisarts kunnen in overleg met u een beroep doen op het palliatief team. 

Orgaan- en weefseldonatie

Iedereen die twaalf jaar of ouder is, wilsbekwaam is en ingeschreven staat bij een Nederlandse gemeente kan zijn of haar keuze over orgaan- en weefseldonatie in het Donorregister laten vastleggen. Door deze registratie kunt u er zeker van zijn dat er volgens uw keuze wordt gehandeld. Ook voorkomt u dat uw familie op een emotioneel moment een moeilijk besluit moet nemen. In het geval van een potentiële donor, zijn artsen in Nederland verplicht het onderwerp orgaan- en weefseldonatie te bespreken. Kijk op: Orgaan- en Weefseldonatie (elkerliek.nl)

Huisregels

Wij maken uw bezoek of verblijf in ons ziekenhuis graag zo aangenaam mogelijk. Veiligheid en respect voor elkaar staan daarbij voorop. Onze huisregels dragen daaraan bij. Ze gelden voor u als patiënt of bezoeker én ook voor onze eigen medewerkers. We vertrouwen op uw medewerking en wensen u een aangenaam verblijf in het Elkerliek.     

  • We gaan in het Elkerliek ziekenhuis respectvol met elkaar om. We benaderen elkaar vriendelijk en beleefd. Er is respect voor ieders levensbeschouwing, gewoonten, waarden en normen, uiterlijk en mening.
  • In het Elkerliek staat de patiënt voorop. Rust is voor hen belangrijk. Bezoek is dan ook alleen toegestaan binnen de aangegeven tijden. Bovendien houden we ons aan maximaal drie bezoekers per patiënt. Zo belemmeren we ook het werk van onze medewerkers niet.
  • We gaan netjes om met elkaars privacy. Medewerkers en vrijwilligers geven geen informatie over patiënten aan anderen. Privacygevoelige gesprekken voeren we in een besloten ruimte. We praten niet over elkaar, maar met elkaar.
  • U mag uw mobiele telefoon op de meeste plaatsen in het ziekenhuis gebruiken, maar niet overal. Let a.u.b. op het pictogram en schakel uw telefoon uit als daarom gevraagd wordt.
  • Maak alleen foto- en filmopnamen van uzelf. Voor andere beeld- en/of geluidsopnamen in het ziekenhuis of op ons terrein is altijd toestemming nodig via communicatie@elkerliek.nl. Ook dient iedereen die die op de foto/film komt toestemming te geven.
  • Voor uw en onze veiligheid maken we gebruik van cameratoezicht in het ziekenhuis en op het buitenterrein. Bij onregelmatigheden kunnen camerabeelden overgedragen worden aan de politie.
  • Agressie en intimidatie in woord en/of daad zijn niet toegestaan. Ook wapenbezit en vandalisme niet. We doen er altijd aangifte van bij de politie en verhalen eventueel gemaakte kosten op de overtreder. 
  • Goed herkenbare hulphonden en geleidehonden zijn welkom. Andere (huis)dieren niet.
  • Het Elkerliek is niet aansprakelijk voor eventuele schade, verlies of diefstal van eigendommen van patiënten, bezoekers of medewerkers. Neem liever geen waardevolle spullen mee naar het ziekenhuis.
  • In het ziekenhuis en op het hele buitenterrein van het Elkerliek is roken niet toegestaan.
  • Volg a.u.b. de aanwijzingen van onze medewerkers van de receptie/beveiliging op. Het overtreden van de huisregels of niet opvolgen van hun aanwijzingen kan leiden tot een waarschuwing of ontzegging van de toegang tot het Elkerliek ziekenhuis.    

Het Elkerliek ziekenhuis doet er alles aan om u een comfortabel verblijf te bieden en in alle opzichten uw herstel te bevorderen. De Vrienden van het Elkerliek doen daar nog een schepje bovenop.

Zij realiseren extra’s voor waarmee het verblijf aangenamer wordt en het herstel mogelijk spoediger verloopt. Van een huiskamer voor jonge patiëntjes en hun ouders, een VR-bril voor pijnbestrijding, van BeleefTV op de afdeling Geriatrie en de beweegroute in het hele ziekenhuis.

Was u tevreden over uw behandeling en wilt u iets terugdoen? Steunt u uw medepatiënten?
Kijk dan op www.vriendenvanhetelkerliek.nl hoe u Vriend kunt worden of een eenmalige gift kunt doen. Dank u wel!


© 2023 Elkerliek ziekenhuis
ALG-12238
Laatst bewerkt: 18-3-2024