Actueel



Geslaagde spiegelbijeenkomst Darmchirurgie

5 februari 2013

Hoe ervaren patiënten de zorg in het ziekenhuis? En op welke manieren kan het voor hen nog aangenamer worden? Het ziekenhuis onderzoekt dit op allerlei manieren. Maar het meeste indruk maakt het toch als patiënten aan medewerkers een spiegel voorhouden en hen rechtstreeks vertellen waar zij heel tevreden over zijn en ook waar en hoe het beter kan. Juist daarom organiseert het Elkerliek onder andere spiegelbijeenkomsten.

Op 31 januari was er zo’n bijeenkomst voor patiënten die een darmoperatie hebben ondergaan in het ziekenhuis en hier verpleegd zijn. Tien patiënten vertelden over hun ervaringen aan ruim veertig hulpverleners. Deze kwamen uit alle geledingen van het ziekenhuis, waaronder verpleegkundigen, specialisten, diëtisten, fysiotherapeuten en medewerkers van de schoonmaak. De toehoorders waren zeer te spreken over de openheid van de patiënten. Er is uitgebreid  gesproken over een breed scala aan ervaringen, zoals informatie en voorbereiding op de operatie, voedingsadviezen door de diëtiste, steun en begeleiding door verpleegkundigen en specialisten, schoonmaak van de kamers. Dit levert het ziekenhuis bruikbare informatie op om de zorg te kunnen optimaliseren.

Meer nieuws