logo

Spoedeisende hulp en triage



Deze folder geeft u informatie over de gang van zaken op de Spoedeisende hulp. 

Doorverwijzing via huisarts

In de praktijk blijkt dat veel mensen op eigen initiatief naar de Spoedeisende hulp (SEH) van het ziekenhuis komen. Toch is en blijft het belangrijk dat u eerst contact legt met de huisarts of huisartsenpost. Zo nodig wordt u doorverwezen naar een specialist in het ziekenhuis. 

Registratie in ziekenhuis

In het ziekenhuis meldt u zich eerst bij de receptie voor de inschrijving. Het is belangrijk dat u een legitimatiebewijs meeneemt. De receptionist voert uw gegevens in en controleert uw verzekeringsgegevens. Daarna kunt u zich melden bij de balie van de Spoedeisende hulp.  

MRSA en BRMO

Op de SEH wordt gevraagd of u in contact komt met varkens en/of vleeskalveren en men vraagt of u de afgelopen drie maanden behandeld bent geweest in een buitenlands ziekenhuis. Er bestaat dan de kans dat u de MRSA-bacterie of een andere resistente bacterie bij u draagt. Wat MRSA betreft, geldt dit ook voor:

  • mensen die beroepsmatig in contact komen met levende varkens, vleeskalveren of vleeskuikens.
  • mensen die woonachtig zijn op een varkens-, vleeskalveren- of vleeskuikensbedrijf.

Een MRSA of BRMO-bacterie (= bijzonder resistent micro-organisme) kan voor andere patiënten in een ziekenhuis problemen veroorzaken. Er worden (isolatie)maatregelen toegepast om te voorkomen dat de bacterie wordt overgedragen. Ook worden er bij u kweken afgenomen om uit te sluiten dat u zo’n bacterie bij zich draagt. 

Triagesysteem

De afdeling Spoedeisende hulp werkt met een triagesysteem. Het doel hiervan is om te bepalen welke patiënt medisch gezien het meest acuut zorg nodig heeft. Dit betekent dat u zo snel mogelijk na binnenkomst wordt gezien door een triage-verpleegkundige. Deze verpleegkundige bepaalt aan de hand van uw klachten/letsel hoe snel u door een arts wordt gezien.  

U wordt ingedeeld in een urgentieklasse met een bepaalde kleurcode. Er zijn vijf urgentieklassen waarbij een wachttijd hoort waarbinnen u door een arts gezien wordt:

  • Acuut (rood): U wordt meteen geholpen.
  • Zeer urgent (oranje): Het streven is dat u binnen 10 minuten door een arts wordt gezien.
  • Urgent (geel): Het streven is dat u binnen 1 uur door een arts wordt gezien. Afhankelijk van de omstandigheden kan deze tijd variëren.
  • Standaard (groen): Het streven is dat u binnen 2 uur door een arts wordt gezien. Afhankelijk van de omstandigheden kan deze tijd variëren.
  • Niet urgent (blauw): Het is verantwoord als u langer moet wachten. We streven ernaar u binnen 4 uur door een arts te laten beoordelen. Een alternatief voor u kan zijn om contact op te nemen met uw huisarts. 

Kinderen worden volgens hetzelfde systeem ingedeeld. Wanneer een kind en een volwassene dezelfde kleurcode hebben, wordt het kind als eerste geholpen.                 

Behalve de kleurcode kunnen ook de volgende zaken van invloed zijn op de snelheid van hulpverlening:

  • Het specialisme dat nodig is. Het kan dus zijn dat hierdoor een andere patiënt eerder wordt geholpen dan u.
  • De beschikbare ruimte. Alle beschikbare behandelkamers kunnen bezet zijn.
  • De volgorde van binnenkomst en/of verwijzing door de huisarts. Patiënten die door de huisarts zijn verwezen, kunnen bij gelijke urgentie voorrang krijgen. 

We proberen u altijd zo goed mogelijk te informeren over de wachttijd.  

Nuchter

In eerste instantie is het van belang dat u als patiënt nuchter blijft tijdens uw verblijf. Dit betekent dat u niet mag eten, drinken of roken. Dit is om eventuele vertragingen of risico’s bij uw behandeling te voorkomen. Pas als de arts of verpleegkundige aangeeft dat u weer mag eten of drinken, kunt u dit doen.   

Begeleiding

Alleen met uw toestemming en in overleg met de verpleegkundige mag uw begeleider mee in de behandelkamer. Maximaal twee personen mogen bij de patiënt blijven. Afhankelijk van de omstandigheden kan hiervan worden afgeweken. Ouders of begeleiders van kinderen mogen waar mogelijk bij het onderzoek van hun kind blijven. 

Identificatie

Naast het controleren van uw gegevens bij binnenkomst kan tijdens uw verblijf, afhankelijk van onderzoek/behandeling, nog regelmatig naar uw persoonsgegevens worden gevraagd. Dit is voor uw veiligheid tijdens uw behandeling. 

Onderzoek

De arts zal u een aantal vragen stellen en u lichamelijk onderzoeken. Soms zijn aanvullende onderzoeken nodig, die veelal op de SEH uitgevoerd worden en soms op een andere afdeling. De verpleegkundige begeleidt u bij deze onderzoeken. Ook kan het nodig zijn om een andere specialist te raadplegen. Hierdoor kan een verblijf in een behandelkamer op de SEH langer duren. Als behandeling nodig is, wordt deze gestart op de SEH. 

Opname

Mocht een opname nodig zijn, dan wordt u naar een verpleegafdeling gebracht. Als u direct geopereerd moet worden, gaat u vanuit de SEH naar de operatiekamer.  

Naar huis

Als u na de behandeling weer naar huis mag, dan kan een controle bij de huisarts of op de polikliniek nodig zijn. Hiervoor ontvangt u richtlijnen en zo nodig een afspraak. 

Tot slot

Met vragen kunt u terecht bij de secretaresse of de triageverpleegkundige. Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, neemt u dan gerust contact op met de Spoedeisende hulp, telefoonnummer 0492 – 59 55 71.

Contact


Spoedeisende hulp

T: 0492 – 59 55 71


© 2023 Elkerliek ziekenhuis
SPO-12411
Laatst bewerkt: 18-4-2024