Geplaatst: 14-4-2016
Tijdens een studiebijeenkomst met een aantal collega’s spraken wij over het begrip transparantie. Hoe ver moet transparantie gaan?
In ons dagelijks werk in de zorg hebben we allemaal met dit begrip te maken. Er wordt van ons verwacht dat we transparant zijn over de resultaten van ons werk door het aanleveren van vele indicatoren, het invullen van lijsten, rapportages etc.
Niet zelden wordt het geven van die transparantie gezien als het gevolg van een bepaalde achterdocht bij Inspectie, Overheid, directie en soms bij patiënten over de kwaliteit van de zorg en ervaren we transparantie als een last. Dat is niet terecht.
Natuurlijk staat de vertrouwensrelatie tussen patiënt en zorgverlener voorop, dat is de basis. Maar dat vertrouwen moeten we ook verdienen door met harde cijfers aan te tonen dat we goed presteren. Zeker nu we ook in staat zijn ons handelen te meten.
Als we die transparantie bieden, zal de patiënt ons blijven vertrouwen en ook beseffen dat we niet altijd foutloos kunnen handelen en dat we daar ook niet naar hoeven te streven. Ook dat hoort bij die vertrouwensrelatie.
En laten we wel wezen: welke professional wil niet graag zijn mooie resultaten laten zien?
Betty van de Walle
Raad van Bestuur
2692 keer gelezen
19-11-2019
Waarom ik klinische geriatrie de meest fantastische afdeling van het Elkerliek vind? Misschien kan ik het vertellen door middel van een klein, maar typisch voorbeeld. Van die oudere man die volledig......
11-10-2019
Tien jaar al, maar toch moeten we nog vaak uitleggen wie we zijn en wat we doen. Palliatief. Voor veel mensen betekent het bijna hetzelfde als terminaal. Dat ligt net even anders. Als palliatief team......
4-9-2019
Bij het Elkerliek ziekenhuis vinden ze het belangrijk dat je zo fit mogelijk een operatie ingaat. Ik heb dat zelf als patiënt ervaren....