Transparantie

U bevindt zich hier: Home | Weblogs | Transparantie

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Transparantie

Geplaatst: 14-4-2016

Tijdens een studiebijeenkomst met een aantal collega’s spraken wij over het begrip transparantie. Hoe ver moet transparantie gaan?

In ons dagelijks werk in de zorg hebben we allemaal met dit begrip te maken. Er wordt van ons verwacht dat we transparant zijn over de resultaten van ons werk door het aanleveren van vele indicatoren, het invullen van lijsten, rapportages etc.
Niet zelden wordt het geven van die transparantie gezien als het gevolg van een bepaalde achterdocht bij Inspectie, Overheid, directie en soms bij patiënten over de kwaliteit van de zorg en ervaren we transparantie als een last. Dat is niet terecht.
Natuurlijk staat de vertrouwensrelatie tussen patiënt en zorgverlener voorop, dat is de basis. Maar dat vertrouwen moeten we ook verdienen door met harde cijfers aan te tonen dat we goed presteren. Zeker nu we ook in staat zijn ons handelen te meten.
Als we die transparantie bieden, zal de patiënt ons blijven vertrouwen en ook beseffen dat we niet altijd foutloos kunnen handelen en dat we daar ook niet naar hoeven te streven. Ook dat hoort bij die vertrouwensrelatie.
En laten we wel wezen: welke professional wil niet graag zijn mooie resultaten laten zien?

Betty van de Walle
Raad van Bestuur


 

2167 keer gelezen

Meer Weblogs

  • Fietsend door de chemo

    1-4-2019

    Bewegen is hot. En dat is niet voor niets. Was beweging vroeger iets voor de tijd ná een ziekenhuisopname, tegenwoordig wordt bewegen ook ín het ziekenhuis gestimuleerd. Het programma Kwiek, dat onlangs......

    Lees verder

  • Hatsjoe … dag dokter …

    11-2-2019

    Griep is in the air! De wintermaanden brengen kwakkelweer en de gevolgen kennen we. Zelf ziek, kinderen ziek, leraren ziek en ja, ook medewerkers in het ziekenhuis ziek. Erg vervelend allemaal. Grote......

    Lees verder

  • Klantbehoeftes moet je wel kennen

    27-12-2018

    Klantbehoeftes. Mooi woord. Als ziekenhuis vinden we dat we tegemoet moeten komen aan de behoeftes die onze patiënten en bezoekers hebben. Logisch. Maar niet altijd eenvoudig. De beschikbare ruimte......

    Lees verder

Weblog overzicht