Uitleg



Wat heeft u nodig om toegang te krijgen?
Een computer of tablet met internettoegang en een geldig DigiD (met sms-verificatie of de DigiD app). Om online een afspraak te kunnen maken, moet u door uw huisarts via ZorgDomein zijn doorverwezen naar het Elkerliek.
Heeft u geen DigiD? Dan kunt u toch online een afspraak maken met het ZorgDomein-nummer. Dit nummer krijgt u van uw huisarts wanneer u via ZorgDomein bent doorverwezen.

Waarvoor kunt u MijnElkerliek gebruiken?

  • (Persoonlijke) gegevens wijzigen:
    Via MijnElkerliek kunt u uw e-mailadres, telefoonnummer en voorkeursapotheek wijzigen en/of toevoegen. U kunt ook uw huisarts wijzigen als u bent overgestapt.
  • Afspraken en opnames inzien:
    U kunt uw geplande en historische afspraken, opnames en operaties inzien. De geschiedenis kunt u inzien vanaf 2008.
  • Online afspraak maken:
    Wanneer u door uw huisarts via ZorgDomein bent doorverwezen naar het Elkerliek kunt u voor een aantal verwijzingen online een afspraak maken via MijnElkerliek. Dit doet u met uw ZorgDomeinnummer. Dit nummer staat op de verwijzing die u van uw huisarts krijgt.
  • Afspraak wijzigen:
    U kunt online gemaakte afspraken tot drie kalenderdagen voor de afspraakdatum wijzigen of annuleren. Tevens kunt u enkele herhaalafspraken wijzigen. Kunt u een afspraak niet online wijzigen, neem dan telefonisch contact op met de betreffende polikliniek.
  • Vragenlijst invullen:
    Ter voorbereiding op een operatie kunt u via het portaal een vragenlijst in te vullen.
  • Inzage dossier:
    Via MijnElkerliek heeft u ook inzage in (delen van) uw dossier.
    • Behandelverslag: de conclusie van de afspraak met uw zorgverlener, het afgesproken beleid, de diagnose en het advies.
    • Vastgelegde allergieën.
    • Brieven: dit zijn brieven verstuurd door uw zorgverleners van het Elkerliek.
    • Medicatieoverzicht: van medicatie die bekend is in het Elkerliek.
    • Uitslagen: dit zijn uitslagen van laboratoriumonderzoeken, waaronder ook microbiologie-, pathologie- en radiologieverslagen.

In de toekomst wordt MijnElkerliek uitgebreid met meer functionaliteiten en inzage in meer onderdelen van uw medisch dossier.

Wat is DigiD?
DigiD staat voor digitale identiteit. Het is een persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. DigiD heeft als doel om u op internet te kunnen legitimeren. De overheid beheert DigiD. Met dit identificatiesysteem kunt u inloggen op MijnElkerliek. Meer informatie over DigiD vindt u hier. Een eenvoudige uitleg over DigiD vindt u hier.

Kan ik ook toegang krijgen tot MijnElkerliek zonder DigiD?
Nee, u kunt geen toegang krijgen tot MijnElkerliek zonder DigiD. Wel kunt u online een afspraak maken met het ZorgDomein-nummer. Dit nummer krijgt u van uw huisarts als u via ZorgDomein bent doorverwezen. Op uw verwijzing moet staan dat u online een afspraak kunt maken.
U kunt vervolgens inloggen met het ZorgDomein-nummer. U krijgt dan alleen toegang tot de functionaliteit om vanuit een verwijzing een afspraak te maken. U heeft geen inzage in uw dossier.

Tot hoe ver terug kan ik mijn gegevens inzien via MijnElkerliek?
U kunt uw afspraken en opnames terugzien vanaf 2008. Uw dossier is voor een groot deel inzichtelijk vanaf eind 2015, met uitzonderingen van behandelverslagen en brieven. Deze zijn inzichtelijk sinds 1 november 2017.

Hoe kan ik mijn persoonlijke gegevens inzien en/of wijzigen?
Bij ‘Mijn gegevens’ staan uw gegevens zoals deze bij ons bekend zijn. Klopt uw telefoonnummer of e-mailadres niet? Dan kunt u die wijzigen in MijnElkerliek. Wilt u een bevestiging van uw afspraak per e-mail ontvangen? Controleer dan bij ‘Mijn gegevens’ of uw e-mailadres correct is ingevuld.

Hoe kan ik mijn afspraken inzien, wijzigen of annuleren?
Via MijnElkerliek kunt u eenvoudig inzien wanneer, met wie, waar en hoe laat u een afspraak heeft. U kunt de afspraak alleen wijzigen als u de afspraak zelf online heeft gemaakt.

  • Afspraken die nog moeten plaatsvinden, staan onder het kopje ‘Mijn afspraken’.
  • Afspraken die al zijn geweest, staan onder het kopje ‘Historie’. U kunt alle afspraken tot en met 2008 terugzien.

MijnElkerliek is nog in ontwikkeling. Het kan daarom zijn dat bepaalde afspraken nog ontbreken in uw afsprakenoverzicht. Onze excuses hiervoor.

Ik heb geen e-mailbevestiging van MijnElkerliek gekregen. Hoe komt dat?
Onderstaande problemen kunnen zich voordoen.

  • Het kan zijn dat e-mails van MijnElkerliek in uw spam (ongewenste e-mail) terechtkomen. Kijk in uw mailbox dus bij ‘Spam’ of ‘Ongewenste e-mail’ als u de e-mail van MijnElkerliek niet hebt ontvangen.
  • Controleer of ‘automatisch ontvangen van e-mail’ via MijnElkerliek is ingeschakeld. Kijk bij uw instellingen in MijnElkerliek. U vindt uw instellingen onder ‘Mijn gegevens’, links in de navigatiebalk.
  • Controleer of uw e-mailadres is gecontroleerd. Dit kunt u nakijken bij uw persoonlijke gegevens op MijnElkerliek. U vindt uw persoonlijke gegevens onder het kopje ‘Mijn gegevens’, links in de navigatiebalk. Als uw e-mailadres nog niet is gevalideerd, dan ziet u een rood vlak met een waarschuwingsbord onder uw e-mailadres. Volg de instructies in dit rode vlak om uw e-mailadres te laten controleren.

Het lukt niet om een afspraak te maken. Wat kan ik doen?
Als het u niet lukt afspraken te maken via het patiëntenportaal kunt u altijd telefonisch contact opnemen met de desbetreffende polikliniek.

Het invullen van de preoperatieve vragenlijst lukt niet. Wat moet ik doen?
Indien het u niet lukt om uw preoperatieve vragenlijst digitaal in te vullen dan kunt u dat ook voorafgaand aan uw afspraak doen op de polikliniek anesthesie. Op deze polikliniek staan computers.