Actueel
18 september 2025
“Ik vind het geweldig wat er allemaal kan. Er gaat een wereld voor me open. Ik kon de BeterDichtbij-app gaan gebruiken, maar ik wist eerlijk gezegd niet wat ik moest doen. Bij het Hulploket digitale zorg in de hal van het Elkerliek, kreeg ik uitleg en werd ik heel geduldig geholpen bij het installeren van de app op mijn telefoon.“Mevrouw Jacobs, patiënt in het Elkerliek ziekenhuis, is enthousiast. “Als ik een vraag heb, kan ik via die app snel in contact komen met mijn zorgverleners.”
”Patiënten kunnen steeds meer zaken zelf online regelen, op een moment dat het hem of haar uitkomt. Denk aan afspraken maken of verzetten, het medisch dossier bekijken, vragenlijsten invullen of zorg thuiskrijgen via een veilige app of website,” zo vertelt Carla van Schijndel van het Hulploket digitale zorg van het Elkerliek ziekenhuis. Moet alles voortaan via de computer, tablet of telefoon? “Nee hoor. Wij kiezen ervoor om digitale zorg in te zetten waar dat eenvoudig kan. Dat geeft juist meer ruimte om persoonlijke zorg te bieden waar dat nodig is,” legt Carla uit. Digitale zorg maakt het leven van patiënten makkelijker. Patiënten vinden het laagdrempelig, eenvoudig in gebruik en ervaren meer eigen regie, zo blijkt uit een recent onderzoek van de Patiëntfederatie Nederland. Ook het Elkerliek ziekenhuis zet volop in op digitale zorg en patiënten zijn enthousiast. We zetten hieronder enkele digitale diensten die voor veel patiënten beschikbaar zijn op een rij. En omdat digitaal werken even wennen is, leest u ook hoe we u daarbij in het Elkerliek helpen.
Carla van Schijndel: “Patiënten kunnen bij het Hulploket in de centrale hal terecht met al hun vragen over de digitale zorg die het Elkerliek biedt. Van het installeren van de BeterDichtbij-app tot uitleg over inloggen op MijnElkerliek. Ik krijg hele enthousiaste reacties. Ik merk ook dat patiënten het waarderen dat ze even bij dit loket kunnen binnenlopen met een vraag - of terugkomen als het nog niet helemaal duidelijk is. Geen probleem, we helpen graag.”
MijnElkerliek en de patiënt-app
MijnElkerliek is uw persoonlijke digitale portaal. Op deze beveiligde website kunt u onder andere uw medisch dossier bekijken, uitslagen inzien, afspraken regelen en uw (persoonlijke) gegevens wijzigen. U kunt informatie ook met uw naasten delen. Wilt u MijnElkerliek graag via uw telefoon of tablet raadplegen? Dat kan eenvoudig via de HiX patiënt-app.
BeterDichtbij-app
Met de BeterDichtbij-app stelt u via uw telefoon of tablet een vraag aan de polikliniek. “Eigenlijk,” zegt Carla van Schijndel, “kun je het whatsappen met je poli noemen. Voor spoedeisende vragen moet iemand natuurlijk gewoon bellen, maar bijvoorbeeld voor vragen over een afspraak, behandeling of recept werkt het heel snel.” Via deze app kunt u ook beeldbellen met uw zorgverlener. De polikliniek waar u onder behandeling bent, nodigt u vanzelf uit om met BeterDichtbij mee te doen. Lukt het installeren niet? Dan kunt u op dinsdag bij het Hulploket binnenlopen voor assistentie.
Beeldbellen
Als u de BeterDichtbij-app hebt, kunnen sommige afspraken via beeldbellen. Waar u ook bent, u hoeft niet meer naar het ziekenhuis te komen. U spreekt en ziet uw arts of zorgverlener via het scherm van uw telefoon of tablet en een naaste of familielid kan als u wilt eenvoudig aansluiten.
Behandel-app
Bij sommige behandelingen gebruikt het Elkerliek een app om uw gezondheid thuis te volgen. U stuurt bijvoorbeeld uw bloeddruk of gewicht via de app naar het ziekenhuis. Zo houden wij dit in de gaten en krijgt u op tijd advies of hulp. De app geeft ook uitleg over uw behandeling, oefeningen of filmpjes om thuis aan herstel te werken. Het kan zijn dat u daardoor minder vaak naar het ziekenhuis hoeft te komen.
Welkom, ook digitaal
Het Elkerliek wil graag dat u zich welkom voelt in ons ziekenhuis, vanaf het allereerste contact. Ook als dat contact digitaal is. “De eerste stap naar digitale zorg kan lastig kan zijn,” aldus Carla van Schijndel. “Daar helpen we graag bij. De receptionisten kunnen veel vragen over digitaal contact beantwoorden. Ook is er dus in de centrale hal in Helmond het Hulploket digitale zorg waar u met allerlei vragen terecht kunt. Dan is er nog de Helpdesk Digitale Zorg die online ondersteuning biedt en u kunt ook terecht bij de bibliotheken in de regio Helmond-de Peel. Zij bieden gratis cursussen digitale vaardigheden aan en geven ook speciaal uitleg over zorgwebsites zoals MijnElkerliek, de huisarts en allerlei gezondheidsapps.” Welkom, ook digitaal.
Veelgebruikte digitale diensten van het Elkerliek op een rij:
|
Copyright 2025 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over het cookiebeleid.