Actueel
7 oktober 2025
Regionaal centrum met deskundige, samenwerkende artsen
Spoed! Dan moet het snel. En goed. Zeker als er sprake is van medische spoed. Dan wil je dat er snel een deskundige arts naar je kijkt. De Spoedeisende Hulp (SEH) van het Elkerliek ziekenhuis heeft zich in de afgelopen jaren in rap tempo ontwikkeld tot een regionaal centrum van hoog niveau. Maar liefst elf hoogopgeleide SEH-artsen staan 24/7 aan de basis van een centrum dat zich onderscheidt door kwaliteit, innovatie én een sterke samenwerking met andere partijen in de regio.
Joost Frenken, Robin van Dreumel en Jan Taheij zijn drie van de SEH-artsen die je kunt tegenkomen op wat genoemd wordt het Spoedplein in het Elkerliek. Dat Spoedplein bestaat uit de Spoedeisende Hulp van het Elkerliek en de Huisartsenpost (die is bedoeld voor patiënten die dringend een huisarts nodig hebben buiten kantooruren). Niet meteen zichtbaar op het Spoedplein zijn de wel aanwezige samenwerkingen met bijvoorbeeld de GGZ Oost-Brabant en de thuiszorgorganisaties in de regio. Jan Taheij: “Doel van die samenwerking is vooral dat patiënten zo snel mogelijk de juiste zorg krijgen.” Voorbeeld daarvan is de nauwe samenwerking met de post van de regionale huisartsen die naast de SEH is gevestigd. Zo wordt de huisarts op die post ondersteund door een arts-assistent van de Spoedeisende Hulp. Hierdoor neemt de werkdruk voor de huisarts af. Bovendien kijken SEH-artsen indien gewenst mee bij de huisartsen en ondersteunen ze met lab- en röntgenonderzoek. “We werken samen met een vaste kern van huisartsen die relatief vaak op de spoedpost aanwezig zijn”, zegt Robin van Dreumel. “Dat zijn ook huisartsen die affiniteit hebben met de spoedzorg. Dat maakt het werken en samenwerken met elkaar bijzonder waardevol en prettig.” Door deze samenwerking worden er minder mensen doorverwezen van de huisartsenpost naar de SEH. En dat is fijn voor alle betrokken partijen, maar vooral voor de patiënt.
Zorg op de juiste plek
Voor patiënten met psychische problemen is er een korte lijn met de GGZ Oost Brabant die is gevestigd in het naastgelegen Warant. Zo komen er minder patiënten op de SEH die beter geholpen kunnen worden bij de GGZ. Door goede communicatieafspraken hoeven deze mensen niet eerst naar de spoedpost. Joost Frenken: “Een SEH is een drukke en hectische plek. Komen er oudere, kwetsbare patiënten op de SEH, dan wordt direct de lijn uitgezet naar de geriatrische afdeling van ons ziekenhuis, waar gespecialiseerde artsen en verpleegkundigen werken. En is de verwachting dat een dergelijke patiënt moet worden opgenomen, dan wordt die, als er plaats is, zo snel mogelijk overgeplaatst naar de afdeling, naar een passende en rustigere omgeving met zorg op maat.”
Kwaliteit op traumalevel 2
De SEH van het Elkerliek is officieel ingedeeld als landelijk traumalevel 2-centrum. Dat betekent dat er uitgebreide voorzieningen en expertise is voor ernstige letsels – iets wat niet elk ziekenhuis in de regio kan bieden. Voor het allerhoogste traumalevel moeten patiënten naar Nijmegen, Tilburg of Maastricht. Joost benadrukt dat deze kwalificatie meer is dan een mooi label. “Het zegt iets over de kwaliteit en de mogelijkheden van onze spoedzorg. Maar nog belangrijker is dat we elkaar hier kennen en elkaars kennis benutten. Het systeem werkt, omdat alle zorgprofessionals goed met elkaar samenwerken.”
Innovatie voor betere zorg
Niet alleen samenwerking maakt de SEH sterk. Ook innovatie speelt een rol. Zo gebruikt het Elkerliek sinds mei dit jaar de ‘virtual fracture care app’. Patiënten die behandeld zijn voor een breuk krijgen via deze app duidelijke informatie, filmpjes en oefeningen voor thuis. Daardoor hoeven ze minder vaak terug te komen naar het ziekenhuis, terwijl ze toch goed begeleid worden. “De app scheelt herhaalbezoeken,” zegt Jan. “Dat betekent meer tijd voor nieuwe patiënten, zonder dat we inleveren op kwaliteit. En wie liever gewoon langs wil komen voor een controle, kan dat natuurlijk nog steeds.”
Trots, maar bescheiden
Vanuit heel Nederland komen ziekenhuizen kijken hoe de spoedzorg in Helmond is georganiseerd. Een mooi compliment, vinden de artsen, maar ze blijven nuchter. “We doen hier wat logisch is,” zegt Joost. “Goede afspraken, korte lijnen, en altijd kijken wat de patiënt nodig heeft. Daar mogen we in de regio best trots op zijn.”Bovenkant formulier
Copyright 2025 Elkerliek
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over het cookiebeleid.