Nieuw zorgpad Oogheelkunde

U bevindt zich hier: Home | Actueel | 2021 | Nieuw zorgpad Oogheelkunde

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Nieuw zorgpad Oogheelkunde

Oogheelkunde

Naar de oogarts of naar de optometrist?

Het wordt steeds drukker bij de oogarts. Mensen worden ouder en door die vergrijzing krijgen ook steeds meer mensen oogklachten. Op zoek naar een oplossing voor de steeds langer wordende wachttijden, hebben oogartsen van het Elkerliek, huisartsen en optometristen in de regio Helmond elkaar gevonden. Patiënten met minder complexe oogklachten worden door de huisarts verwezen naar een gekwalificeerd optometrist in de regio in plaats van naar de oogarts. Hierdoor wordt de wachttijd in het ziekenhuis korter. “We leveren zo de juiste zorg op de juiste plek”, vinden oogarts Anke Pronk en huisarts Ivo Bierens.

Toen Martien van den Biggelaar (83) uit Deurne door zijn huisarts werd verwezen naar de optometrist, vond hij dat prima. “Ik ga liever niet naar het ziekenhuis als het niet hoeft”, zegt hij. “Bij de opticien hier in het centrum kon ik meteen terecht bij de optometrist. Ik heb een prikkelend gevoel aan mijn oog en dat werd voor mijn gevoel steeds erger. De optometrist heeft het nagekeken. Daarna heeft hij contact gehad met het ziekenhuis en ’s middags kreeg ik al een recept. Een prima oplossing, vind ik. Als ik zelf een afspraak in het ziekenhuis had moeten maken, had het zeker een aantal weken geduurd.”

Logische stap
Kern van de nieuwe regionale samenwerking is dat de huisarts niet iedereen met oogklachten direct instuurt naar het ziekenhuis. Ivo Bierens is niet alleen huisarts, maar ook medisch directeur van zorggroep ELAN. Hij is blij met de nieuwe werkwijze. “Er zijn duidelijke criteria opgesteld over wanneer we iemand al dan niet naar de oogarts of naar de optometrist moeten doorverwijzen. Wat ons betreft is dit een logische stap. De optometristen kunnen een aantal zaken, zoals bijvoorbeeld droge ogen of een verdenking van verhoogde oogdruk, uitstekend diagnosticeren en behandelen. Zien ze een patiënt met een complexer probleem dan is het voordeel dat zo iemand veel eerder in het ziekenhuis terecht kan.” Dat laatste is het geval omdat alle patiënten die een optometrist zien op verwijzing van een huisarts, binnen twee dagen digitaal beoordeeld worden door een oogarts in het ziekenhuis. Die arts krijgt alle meetgegevens en eventuele foto’s van de optometrist doorgestuurd. Is het nodig dat een patiënt toch snel gezien wordt, kan er direct een afspraak gemaakt worden.

Minder doorverwijzingen
Ook oogarts Anke Pronk van het Elkerliek ziekenhuis is enthousiast. “De optometrist heeft een vierjarige hbo-opleiding achter de rug en is opgeleid om de gezondheid van de ogen te beoordelen en eventuele oogziektes en afwijkingen te constateren. Het is het streven dat een patiënt binnen vijf werkdagen gezien wordt door de optometrist. Op deze manier hoeft naar schatting zestig procent van de patiënten die de optometristen ziet niet naar ons verwezen te worden. Dit betreft dus verwijzingen die in principe ook niet nodig zijn. Fijn voor de patiënt die veel eerder geholpen wordt, niet onnodig naar het ziekenhuis hoeft én geen eigen risico hoeft te betalen. Én fijn voor de mensen met complexere oogklachten omdat die nu sneller bij de oogarts terecht kunnen.” De pilot in de regio is gestart met optometristen in Someren en Beek en Donk. Inmiddels is het project uitgebreid en kunnen patiënten ook terecht bij optometristen in Deurne en Helmond. Veelal zijn deze onafhankelijk werkende optometristen een of twee dagdelen per week aan het werk bij een lokale opticien.

Duurzame coalitie CZ
Het nieuwe zorgpad Oogheelkunde is een initiatief dat tot stand is gekomen in samenwerking met de Oogvereniging. Het is een mooi voorbeeld van één van de zorgvernieuwingsprojecten die dankzij de duurzame coalitie met CZ het afgelopen jaar in een versnelling zijn gekomen. Waar voorheen elk jaar opnieuw afspraken werden gemaakt met zorgverzekeraar CZ, heeft het Elkerliek nu meerjarige afspraken gemaakt, waarin samen wordt gekeken naar slimme manieren om de zorg in het ziekenhuis toegankelijk én betaalbaar te houden en tegelijkertijd het werkplezier van de zorgprofessionals te vergroten.