Veelgestelde vragen Radiologie



Wat zijn de openingstijden van de afdeling Radiologie?
Helmond: Maandag t/m vrijdag: 8:00-16:45 uur.
Deurne: Maandag t/m donderdag: 8.15 uur- 16:45 uur, vrijdag: 8:15-12:30 uur.

Moet ik altijd een afspraak maken voor een onderzoek op de afdeling Radiologie?
Ja, u dient voor elk röntgenonderzoek een afspraak te maken. Een verwijsbrief van uw behandelend arts is voor alle onderzoeken vereist. Vergeet u niet om deze verwijsbrief mee te nemen.

Hoe kan ik  mijn afspraak verzetten?
Als u een afspraak wil verzetten kunt u contact opnemen met de afdeling Radiologie 0492 - 59 56 06.

Ik heb een afspraak voor een  MRI-scan op zaterdag/zondag of in de avond kan dat?
Om de toegangstijd voor dit onderzoek zo kort mogelijk te houden worden MRI onderzoeken ook in het weekend en tijdens de avonduren uitgevoerd.

Wanneer heeft de arts de uitslag van mijn onderzoek?
Indien u door uw huisarts bent doorverwezen voor onderzoek op de afdeling radiologie, zal de uitslag van het onderzoek naar uw huisarts worden gestuurd. Uw huisarts zal de uitslag ontvangen binnen 5 werkdagen na het uitvoeren van het onderzoek. Indien u door uw behandelend specialist bent doorverwezen voor onderzoek op de afdeling radiologie, krijgt u de uitslag van deze specialist tijdens de afspraak die hiervoor met u gemaakt is door de polikliniek. Indien u nog geen vervolgafspraak heeft, kunt u contact opnemen met de polikliniek van uw behandelend specialist.

Ik ben (mogelijk) zwanger. Kan ik dan wel een radiologisch onderzoek of behandeling ondergaan?
Bent u (mogelijk) zwanger, dan is er in het geval van echografie geen beperking. Voor overige onderzoeken is het verstandig om dit te bespreken met de aanvrager van het onderzoek, in verband met mogelijke risico’s. Er kan, als dat nodig is, gekozen worden voor een ander onderzoek. Soms is uitstel van het onderzoek beter.

Kan ik mijn radiologiebeelden opvragen?
U kunt uw radiologiebeelden bij ons opvragen. Wij zullen de beelden van uw onderzoek per e-mail naar u sturen. Hiervoor hebben wij een geldig e-mailadres en mobiel telefoonnummer nodig. Deze kunt u via www.elkerliek.nl/MijnElkerliek toevoegen aan uw dossier, als deze gegevens er nog niet in staan. Het is ook mogelijk om de gegevens te laten aanvullen/wijzigen door onze patiëntenregistratie. De beelden moeten minstens vier dagen geleden gemaakt zijn, voordat wij deze mogen verzenden.

Wat zijn de kosten van mijn onderzoek?
U kunt hiervoor contact opnemen met de afdeling Zorgadministratie via telefoonnummer 0492 - 59 53 83 (elke werkdag van 09.00 tot 12.00 uur) of per e-mail: infonota@elkerliek.nl. Bij vragen over betalingen kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met de financiële administratie op telefoonnummer 0492 - 59 53 78 of per e-mail: infonota@elkerliek.nl. Verder verwijzen wij u naar onze algemene informatiepagina.

Kunnen mijn beelden naar een andere instantie worden gestuurd?
Een specialist van de andere instantie dient bij ons een schriftelijk verzoek in te dienen om uw beelden op te vragen en hiervoor dient u een toestemmingsformulier in te vullen. Indien u doorverwezen wordt door een specialist uit het Elkerliek ziekenhuis naar een andere instantie, dan kan de interne specialist het verzoek digitaal bij ons indienen.