'Corona-nazorg, een hele uitdaging!'

U bevindt zich hier: Home | Weblogs | 'Corona-nazorg, een hele uitdaging!'

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

'Corona-nazorg, een hele uitdaging!'

Geplaatst: 15-6-2020

Elske Berkvens (klinisch fysiotherapeut) en Hester van Groningen (longarts) vertellen hoe het Elkerliek en regionale zorgpartners gezamenlijk een corona nazorgtraject hebben opgezet.

Elske Berkvens: "Kort na de hectiek van de eerste coronaweken zijn we als paramedici, samen met andere disciplines, gaan kijken hoe we een zo goed mogelijk corona-nazorgtraject konden inrichten. Het is namelijk belangrijk dat coronapatiënten na hun ontslag uit het ziekenhuis de juiste zorg, aandacht en ondersteuning krijgen.

Om allerlei nuttige informatie mee te kunnen geven bij het ontslag hebben we de Elkerliek behandelapp gevuld met speciale informatie, oefeningen, praktische tips en filmpjes om het herstel te bevorderen. Ook geeft de app inzicht wanneer het raadzaam is om hulp in te schakelen. De app biedt patiënten dus ondersteuning op afstand. Dat komt ook echt tegemoet aan een behoefte, want er wordt veelvuldig gebruik van gemaakt!

Ook zijn we toen begonnen met het bellen van alle coronapatiënten die opgenomen zijn geweest in ons ziekenhuis. Het eerste belmoment is ongeveer twee weken na ontslag uit het ziekenhuis. Veel mensen blijken dan nog klachten te hebben. Ze zijn emotioneel, conditioneel beperkt, hebben vaak last van heesheid, smaak- en geurproblemen. Op basis van die gesprekken kunnen we beoordelen of mensen baat zullen hebben bij advies of begeleiding van psychologie, diëtetiek, ergotherapie, fysiotherapie of logopedie. Na zes tot acht weken is er opnieuw een contactmoment, waarbij we de patiënt vragen hoe het met hem of haar gaat. Hier is ook een longarts bij betrokken."

Hester van Groningen:"Als longarts heb ik de afgelopen periode veel te maken gehad met coronapatiënten. Welke schade het coronavirus achterlaat is nog niet voldoende bekend. Van de patiënten die op de IC hebben gelegen, weten we dat ze lange tijd nodig hebben voor herstel. Van degenen die op andere afdelingen hebben gelegen en patiënten die helemaal niet opgenomen zijn geweest, is dit nog onduidelijk. Doordat we data bijhouden van de diverse contactmomenten met patiënten die uit het ziekenhuis ontslagen zijn, hopen we hier beter inzicht in te krijgen.

De afgelopen weken hebben we veel tijd gestoken in het optimaliseren van het corona-nazorgtraject. Er is in korte tijd een gezamenlijke regionale aanpak ontwikkeld door huisartsen, revalidatieartsen, sportartsen, specialisten ouderengeneeskunde, thuiszorg, paramedici, IC-en longverpleegkundigen en longartsen. De hele corona-nazorg is dus veel breder getrokken, waarbij intensief wordt samengewerkt en afgestemd met zorgpartners in de regio.

Leidend daarbij is ‘De Juiste Zorg op de Juiste Plaats’. Het is namelijk wel zo fijn voor een patiënt als de corona-nazorg zo veel mogelijk thuis of in de nabije omgeving kan plaatsvinden. Dat gebeurt uiteraard alleen als dit verantwoord is. In de ernstige gevallen blijft de longarts de hoofdbehandelaar en vinden de controles in het ziekenhuis plaats. Ook is er een wekelijks multidisciplinair overleg waarin we alle complexe casussen met elkaar bespreken. Op die manier kunnen we per patiënt echt een stuk maatwerk bij de hele nazorg bieden.

Het was een hele uitdaging om de corona-nazorg voor zo’n grote groep patiënten goed in te richten. Wat begon met een relatief eenvoudige ‘screening’ hoe het met de patiënt gaat, is nu een uitgebreid regionaal nazorgtraject geworden. Een mooi resultaat, waar we met z’n allen trots op mogen zijn!"

Elske Berkvens (klinisch fysiotherapeut, links) en Hester van Groningen (longarts)

974 keer gelezen

Meer Weblogs

  • 'Corona-nazorg, een hele uitdaging!'

    15-6-2020

    Elske Berkvens (klinisch fysiotherapeut) en Hester van Groningen (longarts) vertellen hoe het Elkerliek en regionale zorgpartners gezamenlijk een corona nazorgtraject hebben opgezet....

    Lees verder

  • Beeldbellen maakt behandelingen op afstand mogelijk

    8-6-2020

    ‘Al jaren wilde ik graag meer doen met beeldbellen en consult op afstand. Om efficiënter te werken, maar het past ook bij mijn drang om de zorg te vernieuwen, om het gemakkelijker te maken voor de......

    Lees verder

  • ‘Vliegende kiep’ op de SEH

    1-4-2020

    De komende tijd brengen we een aantal medewerkers uit het Elkerliek in beeld voor wie hun werk sterk veranderd is in deze coronatijd. Als eerst komt Hetty Bouwman aan het woord. Hetty werkt normaal......

    Lees verder

Weblog overzicht