Ontslagmedicatie: dat kan beter!

U bevindt zich hier: Home | Weblogs | Ontslagmedicatie: dat kan beter!

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Ontslagmedicatie: dat kan beter!

Geplaatst: 3-11-2016

‘Hier is uw receptje. Daarmee kunt u naar uw apotheek.’ Als patiënten ontslagen worden uit het ziekenhuis gaat het vaak op deze manier. De patiënt krijgt een recept mee, vaak met nieuwe medicijnen, nieuwe doseringen. Net ontslagen uit het ziekenhuis moet die patiënt naar de apotheek om de medicatie op te halen. Lastig, zeker omdat sommige medicijnen nog speciaal besteld moeten worden en de patiënt dus enkele dagen moet wachten tot de goede medicatie beschikbaar is. Dat kan beter, vinden we. Daarom zijn we op onze afdelingen Chirurgie en Geriatrie onlangs gestart met een pilotproject.

Bijna altijd weet een behandelend specialist een dag voor ontslag dat een patiënt naar huis mag. Op dat moment  regelt de arts de ontslagmedicatie voor de patiënt.  In de poliklinische apotheek van het ziekenhuis, uiteraard met goedkeuring van de patiënt, wordt de medicatie gemaakt en klaargezet voor de volgende dag. Op de dag van ontslag gaat de apothekersassistente naar de afdeling. Daar wordt de medicatie zorgvuldig besproken en krijgt de patiënt de benodigde medicijnen voor de eerste dagen.

De voordelen zijn duidelijk: de patiënt hoeft niet, direct na ontslag, naar de eigen apotheek of naar de apotheek in het ziekenhuis. De medicatie is direct voor de patiënt beschikbaar en naar huis betekent ook écht: naar huis!

In de komende maanden zal de apotheker van de poliklinische apotheek deze manier van werken uitvoerig volgen. Als de kinderziektes eruit zijn gaan we deze procedure zo snel mogelijk doorvoeren in het hele ziekenhuis.

Theo van der Steen
Sectormanager Elkerliek Apotheek / CSA

26595 keer gelezen

Meer Weblogs

  • Hatsjoe … dag dokter …

    11-2-2019

    Griep is in the air! De wintermaanden brengen kwakkelweer en de gevolgen kennen we. Zelf ziek, kinderen ziek, leraren ziek en ja, ook medewerkers in het ziekenhuis ziek. Erg vervelend allemaal. Grote......

    Lees verder

  • Klantbehoeftes moet je wel kennen

    27-12-2018

    Klantbehoeftes. Mooi woord. Als ziekenhuis vinden we dat we tegemoet moeten komen aan de behoeftes die onze patiënten en bezoekers hebben. Logisch. Maar niet altijd eenvoudig. De beschikbare ruimte......

    Lees verder

  • Écht iedereen is vriendelijk!

    4-12-2018

    Ik moet er toch aan wennen hoor. Ik loop nu een aantal weken in het Elkerliek stage voor mijn opleiding tot verpleegkundige en iedereen, écht iedereen is aardig en vriendelijk! Met een groepje eerstejaars......

    Lees verder

Weblog overzicht