Winst maken: bittere noodzaak

U bevindt zich hier: Home | Weblogs | Winst maken: bittere noodzaak

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Winst maken: bittere noodzaak

Geplaatst: 12-6-2012

Het Elkerliek ziekenhuis behaalde in 2011 een positief resultaat van € 2,8 miljoen. Dit nieuws maakt de tongen los, zowel in ons ziekenhuis als daarbuiten. Sommigen vinden het vreemd dat een ziekenhuis überhaupt winst maakt. Anderen ervaren het als positief dat de financiële zaken in 2011 op orde zijn.

Ziekenhuizen doen over het algemeen grote investeringen. Onroerend goed, ICT en het eigen personeel zijn hiervan sprekende voorbeelden. Met dergelijke investeringen is veel geld gemoeid. Om dat te verkrijgen, is financiering nodig van banken. Banken lenen alleen geld aan een ziekenhuis dat financieel gezond is en een ‘eigen vermogen’ heeft. Zo bouwt het Elkerliek ziekenhuis op dit moment een nieuw OK/IC/CSA-complex. Ook moet het Elkerliek in 2013 een elektronisch patiëntendossier aanschaffen. Voor dit soort investeringen moet het ziekenhuis ‘sparen’ en in de komende jaren moeten deze investeringen zichzelf gaan terugverdienen. Zonder ‘winst’ en zonder (of een lager) eigen vermogen had de bank geen geld uitgeleend.

Overigens zal de financiële druk op ziekenhuizen, al dan niet via kortingen op het budget, alleen maar groter worden. Daarbij spelen risico’s als concurrentie in de regio, schaalgrootte en kapitaallasten een grote rol. De druk op ziekenhuizen om te veranderen is dan ook enorm. Ze moeten hun financiële robuustheid verbeteren, doelmatiger presteren, aan hogere kwaliteitsverwachtingen voldoen en constant inspelen op de steeds veranderende vraag.

Over dit alles moeten we verantwoording afleggen en zo transparant mogelijk zijn. Dit doen we graag.

Kees Wolse
Raad van Bestuur

11797 keer gelezen

Meer Weblogs

  • Hatsjoe … dag dokter …

    11-2-2019

    Griep is in the air! De wintermaanden brengen kwakkelweer en de gevolgen kennen we. Zelf ziek, kinderen ziek, leraren ziek en ja, ook medewerkers in het ziekenhuis ziek. Erg vervelend allemaal. Grote......

    Lees verder

  • Klantbehoeftes moet je wel kennen

    27-12-2018

    Klantbehoeftes. Mooi woord. Als ziekenhuis vinden we dat we tegemoet moeten komen aan de behoeftes die onze patiënten en bezoekers hebben. Logisch. Maar niet altijd eenvoudig. De beschikbare ruimte......

    Lees verder

  • Écht iedereen is vriendelijk!

    4-12-2018

    Ik moet er toch aan wennen hoor. Ik loop nu een aantal weken in het Elkerliek stage voor mijn opleiding tot verpleegkundige en iedereen, écht iedereen is aardig en vriendelijk! Met een groepje eerstejaars......

    Lees verder

Weblog overzicht