Duidelijkheid geeft zekerheid

U bevindt zich hier: Home | Weblogs | Duidelijkheid geeft zekerheid

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Duidelijkheid geeft zekerheid

Geplaatst: 17-6-2015

Een ziekenhuisopname kan best spannend zijn. Juist dan is het prettig als informatie over de behandeling en het verblijf zo duidelijk mogelijk wordt gecommuniceerd. In het Elkerliek maken we daarom de voorlopige ontslagdatum en de naam van de hoofdbehandelaar bekend via de bedside-terminals (beeldschermen bij het bed). Op die manier bevorderen we de dialoog en weet iedereen waar hij aan toe is.

De een wordt met spoed opgenomen met onduidelijke gezondheidsklachten. De ander ligt in het ziekenhuis voor een geplande operatie of behandeling. Wat de reden ook is, het is altijd fijn te weten waar je aan toe bent. Duidelijkheid geeft rust en zekerheid; dat heeft een positieve invloed op het welbevinden van de patiënt.

Waar patiënten vroeger vaak afhankelijk waren van de ‘alwetende dokter’, spelen zij nu een actieve rol tijdens de opname. De patiënt heeft de regie. Maar om die regie te kunnen voeren, is inzicht nodig. En dat bieden we door via de bedside-terminals de voorlopige ontslagdatum en de naam van de hoofdbehandelaar bekend te maken. Zo vergroten we de betrokkenheid van de patiënt in zijn eigen behandelproces en verminderen we de afhankelijkheid.

Concreet betekent dit dat we de dialoog bevorderen tussen zorgverleners en patiënten. Niet alleen over het ziekteproces en de behandeling, ook over de verwachtingen en voorbereidingen rondom het ontslag. Wanneer verwachten de artsen dat de patiënt naar huis kan? Hoe komt de patiënt thuis? Waar moet het thuisfront rekening mee houden? Kan de patiënt meteen uit de voeten, of moet er (thuis)hulp geregeld worden?

Ook leidt inzicht over de ontslagdatum tot een efficiënter opnamebeleid. Zodra we weten wanneer er een bed beschikbaar komt, kunnen we nieuwe patiënten sneller oproepen. Wachttijden verkorten hierdoor. En dat allemaal door een betere communicatie tussen zorgverleners en patiënten.

Hans van de Ven
Afdelingsmanager Geriatrie

5697 keer gelezen

Meer Weblogs

  • Hatsjoe … dag dokter …

    16-1-2020

    Griep is in the air! De wintermaanden brengen kwakkelweer en de gevolgen kennen we. Zelf ziek, kinderen ziek, leraren ziek en ja, ook medewerkers in het ziekenhuis ziek. Erg vervelend allemaal. Grote......

    Lees verder

  • Een wondje aan de teen

    19-11-2019

    Waarom ik klinische geriatrie de meest fantastische afdeling van het Elkerliek vind? Misschien kan ik het vertellen door middel van een klein, maar typisch voorbeeld. Van die oudere man die volledig......

    Lees verder

  • Met één been in het ziekenhuis, met het andere thuis

    11-10-2019

    Tien jaar al, maar toch moeten we nog vaak uitleggen wie we zijn en wat we doen. Palliatief. Voor veel mensen betekent het bijna hetzelfde als terminaal. Dat ligt net even anders. Als palliatief team......

    Lees verder

Weblog overzicht