Duidelijkheid geeft zekerheid

U bevindt zich hier: Home | Weblogs | Duidelijkheid geeft zekerheid

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Duidelijkheid geeft zekerheid

Geplaatst: 17-6-2015

Een ziekenhuisopname kan best spannend zijn. Juist dan is het prettig als informatie over de behandeling en het verblijf zo duidelijk mogelijk wordt gecommuniceerd. In het Elkerliek maken we daarom de voorlopige ontslagdatum en de naam van de hoofdbehandelaar bekend via de bedside-terminals (beeldschermen bij het bed). Op die manier bevorderen we de dialoog en weet iedereen waar hij aan toe is.

De een wordt met spoed opgenomen met onduidelijke gezondheidsklachten. De ander ligt in het ziekenhuis voor een geplande operatie of behandeling. Wat de reden ook is, het is altijd fijn te weten waar je aan toe bent. Duidelijkheid geeft rust en zekerheid; dat heeft een positieve invloed op het welbevinden van de patiënt.

Waar patiënten vroeger vaak afhankelijk waren van de ‘alwetende dokter’, spelen zij nu een actieve rol tijdens de opname. De patiënt heeft de regie. Maar om die regie te kunnen voeren, is inzicht nodig. En dat bieden we door via de bedside-terminals de voorlopige ontslagdatum en de naam van de hoofdbehandelaar bekend te maken. Zo vergroten we de betrokkenheid van de patiënt in zijn eigen behandelproces en verminderen we de afhankelijkheid.

Concreet betekent dit dat we de dialoog bevorderen tussen zorgverleners en patiënten. Niet alleen over het ziekteproces en de behandeling, ook over de verwachtingen en voorbereidingen rondom het ontslag. Wanneer verwachten de artsen dat de patiënt naar huis kan? Hoe komt de patiënt thuis? Waar moet het thuisfront rekening mee houden? Kan de patiënt meteen uit de voeten, of moet er (thuis)hulp geregeld worden?

Ook leidt inzicht over de ontslagdatum tot een efficiënter opnamebeleid. Zodra we weten wanneer er een bed beschikbaar komt, kunnen we nieuwe patiënten sneller oproepen. Wachttijden verkorten hierdoor. En dat allemaal door een betere communicatie tussen zorgverleners en patiënten.

Hans van de Ven
Afdelingsmanager Geriatrie

4858 keer gelezen

Meer Weblogs

  • Écht iedereen is vriendelijk!

    4-12-2018

    Ik moet er toch aan wennen hoor. Ik loop nu een aantal weken in het Elkerliek stage voor mijn opleiding tot verpleegkundige en iedereen, écht iedereen is aardig en vriendelijk! Met een groepje eerstejaars......

    Lees verder

  • Diabeteszorg als je jonge leven verandert

    16-10-2018

    Trots? Ja, eerlijk gezegd zijn we best een beetje trots op de manier waarop de diabeteszorg in het Elkerliek geregeld is. Maar dat wil niet zeggen dan we niet continu op zoek zijn naar mogelijke......

    Lees verder

  • Smakelijk eten! Ook, of juist zéker, in het Elkerliek

    7-8-2018

    Goed en lekker eten. In ons ziekenhuis vinden we het heel belangrijk. Niet voor niets zijn we één van de weinige ziekenhuizen in Nederland waarbij de warme maaltijden nog vers bereid worden in eigen......

    Lees verder

Weblog overzicht