Video-afspraken maken behandelingen op afstand mogelijk



29 juli 2020

‘Al jaren wilde ik graag meer doen met video-afspraken. Dit wordt ook wel beeldbellen of consult op afstand genoemd. Dit om efficiënter te werken, maar het past ook bij mijn drang om de zorg te vernieuwen, om het gemakkelijker te maken voor de patiënten en meer aan te sluiten op hun situatie. Maar er waren altijd wel hobbels, vooral in de techniek. ‘Dankzij’ corona waren binnen een paar weken consulten via video-afspraken mogelijk.

Opvallend hoeveel behandelingen goed op afstand kunnen. Zelfs slikonderzoek gaat verrassend goed. Dan vraag ik bijvoorbeeld: kunt u even de zijkant van uw gezicht en keel in beeld brengen? En wilt u dan 100 ml water drinken? Dan kan ik de werking van mond- en keelspieren prima zien. In de mond kijken gaat wel lastig. Als je de camera naar de mond brengt, wordt het beeld te donker. Dat maakt goed beoordelen lastig.

Ik merk dat veel patiënten ook heel enthousiast zijn. Ik heb bijvoorbeeld een meneer met een eigen zaak die na een stembandoperatie heesheidsklachten heeft. Vanuit zijn kantoor kan hij het logopedisch consult tussen zijn werk door doen.

Natuurlijk gaat het niet bij iedereen. We hebben nu steeds meer in beeld bij welke klachten het wel kan en bij welke niet. Wat de voorwaarden zijn. Als je kinderen hebt die zich niet goed kunnen focussen, dan werkt het niet. Of als mensen de hardware thuis niet goed geregeld krijgen. Vooral bij ouderen komt dat voor. Maar dan lukt het soms als je de kinderen er bij betrekt. Sommige patiënten zeggen in eerste instantie: ‘dat wil ik niet of dat kan ik niet’. Dan bel ik ze op en help ze om het onder de knie te krijgen. 

Het is echt een cultuurverandering. Het kan minder persoonlijk lijken dan live contact. Maar patiënten vinden het vaak ook echt prettiger. Het ziekenhuis is toch een medische omgeving, mensen zijn in hun eigen omgeving vaak wat relaxter. Je krijgt wat mee van de sfeer in de thuissituatie. Soms is de partner of een kind erbij.

Als er meer via video-afspraak gaat, dan lossen we ook de volle wachtkamers en een deel van het parkeerprobleem op. Je kunt ook patiënten uit een grotere regio helpen. Ik vind echt dat dit een goede ontwikkeling is voor de zorg en een efficiëntieslag die helemaal in deze tijd past.’

Handige uitleg over video-afspraken.

 Nicolette van den Broek, logopediste