Alarmknop wordt belletje, prik wordt infuus

U bevindt zich hier: Home | Actueel | 2023 | Alarmknop wordt belletje, prik wordt infuus

contact icoon

telefoon: 0492-595555

meer contactinformatie

Alarmknop wordt belletje, prik wordt infuus

Elkerliek ziekenhuis

“Echt geweldig wat ik in die eendaagse training focustaal geleerd heb. Ik pas het direct in mijn werk toe en zie het effect meteen.” Het enthousiasme spat er vanaf bij radiodiagnostisch laborant MRI Najat Lamsayah. “De training geeft je gesprekstechnieken, verbaal en non-verbaal, waarmee je het contact met de patiënt verbetert en vooral ook stress, pijn of angst kunt verminderen.

Natuurlijk proberen we in het Elkerliek allemaal de patiënt gerust te stellen, maar het kan nog zóveel beter. Het was echt een eyeopener.”

Najat noemt voorbeelden. Zij en haar collega’s spreken niet meer over een prik of naald. Gebleken is dat het woord infuus patiënten veel minder angst aanjaagt. “En we kondigen een infuus ook niet meer aan met ‘1-2-3-daar komt ie’, dat roept onnodige spanning op.” Ook krijgen patiënten die de MRI-scanner ingaan geen ‘alarmknop’ meer mee. “Dat woord alleen al zet bij een patiënt alle seinen op rood. Het geeft aan dat er iets alarmerends zou kunnen gebeuren. Voortaan krijgt de patiënt ‘een belletje mee voor als u een van ons wilt bereiken’. En we wensen hen bij de start van het onderzoek ook geen ’succes’ meer. Nee, ‘we zien u zo weer’. Voel je het verschil? Onze patiënten wel,” lacht Najat. Ze heeft in haar enthousiasme al een aantal klinische lessen over dit onderwerp aan haar collega’s gegeven. Met succes. Overal op de afdeling hangen reminders voor deze nieuwe vorm van contact met patiënten.

Volgen, niet leiden
“Wat je non-verbaal uitstraalt is ook zo enorm belangrijk,” vervolgt Najat. “Observeer de patiënt eerst even, voordat je in de leidende actie schiet. Dus niet meteen ‘komt u maar mee mevrouw en kleed u zich hier uit’. Misschien is die mevrouw wel angstig voor het onderzoek, dan werkt een ‘fijn dat u er bent’ veel beter.” Het eerst-volgen-dan leiden-principe. Najat is als een ambassadeur voor deze nieuwe manier van taal en benadering van de patiënt. Zo sterk zelfs dat ze voortaan aan eerstejaarsstudenten van de opleiding op Fontys gastlessen geeft. “Ja, we hebben hier veel stagiaires en ik dacht hoe goed het zou zijn als ze dit al leren vóórdat hun stage begint. Ben naar Fontys gegaan en heb er al zes gastlessen mogen geven.” Dat is Najat wel toevertrouwd.