Actueel



Oogklachten? Eerst langs de optometrist!

20 april 2022

Optometrist Sophie Stokvis

Is het altijd nodig om een specialist in het ziekenhuis te zien? Nee! Huisartsen, optometristen en oogartsen van het Elkerliek ziekenhuis hebben de handen ineen geslagen. Patiënten met minder complexe oogklachten worden nu eerst naar een optometrist gestuurd. Vindt die het nodig dat de patiënt door de oogarts wordt gezien, dan wordt dat geregeld. ‘Patiënten vinden het superfijn en handig! Want de optometrist zit meestal in het eigen dorp.’

Het wordt steeds drukker bij de oogarts in het ziekenhuis. Lastig, want daardoor loopt de wachttijd op en daar is niemand bij gebaat. Reden voor huisartsen, oogartsen en optometristen om te zoeken naar een oplossing. En die is gevonden in een nieuwe werkwijze: de patiënt met minder complexe oogklachten stuurt de huisarts eerst naar de optometrist. Want ook de gecertificeerde optometrist heeft veel kennis en kan een groot aantal klachten behandelen.

Sophie Stokvis is optometrist in Someren. Zij vangt de patiënten op die de huisarts doorstuurt. “Mensen vinden het superfijn dat ze niet naar het ziekenhuis hoeven, maar gewoon in het eigen dorp terechtkunnen. Veel van de mensen die ik zie komen lekker op de fiets.” Inmiddels ziet ze dagelijks patiënten die in de oude werkwijze meteen naar de specialist werden gestuurd. Ongeveer de helft kan zij zelf behandelen. Die mensen hoeven niet meer naar het ziekenhuis. Sophie: “Door deze manier van werken ontstaat er minder druk op de wachttijd van het ziekenhuis en kunnen patiënten met complexere klachten sneller terecht. Dat is een groot voordeel voor de patiënt.” Sophie noemt nog een niet onbelangrijk voordeel: het eigen risico. “Word je door de optometrist behandeld, dan drukt dit niet op je eigen risico.”

Eén van de mensen met oogklachten die bij Sophie aanklopte voor hulp is Johanna Madou uit Asten. “Ik zag zonder bril niks en ook niet mét. Ik ben toen naar de dokter gegaan en die stuurde me naar de optometrist. Inderdaad, lekker dichtbij huis.” Helaas moest Johanna uiteindelijk toch naar het ziekenhuis. Ze bleek nastaar te hebben. “De optometrist kan daar niet zo veel mee. Maar ik moet zeggen: ik ben echt uitstekend geholpen in Someren. Ik had het wel prettig gevonden als ik daar had kunnen blijven. Maar ja, niks aan te doen. En in het ziekenhuis word ik ook altijd fijn behandeld.”

De optometrist onderstreept dat zij en de oogartsen van het Elkerliek alle patiënten bespreken die zij ziet. “Van iedereen maak ik foto’s en scans. Deze beoordeel ik samen met de oogartsen. Heeft de arts nog aanvullende vragen, dan nemen we contact op met de patiënt.” Denkt Sophie dat een patiënt met spoed gezien moet worden door een specialist, dan wordt dit teruggekoppeld naar de huisarts die met voorrang kan doorverwijzen. Sophie: “In de regio zijn de lijntjes korter geworden voor goede oogzorg. Snel, de juiste zorg op de juiste plek.”

Oogartsen blij met de samenwerking

Ook de medewerkers van de oogpoli zijn enthousiast over de samenwerking. “De optometrist is opgeleid om de gezondheid van de ogen te beoordelen en om eventuele oogziektes en afwijkingen te constateren”, zegt oogarts Anke Pronk van het Elkerliek. “Het streven is dat een patiënt binnen vijf werkdagen bij de optometrist terecht kan. Fijn voor de patiënt die veel eerder geholpen wordt, niet onnodig naar het ziekenhuis hoeft én geen eigen risico hoeft te betalen. Én fijn voor de mensen met complexere oogklachten omdat die nu sneller bij de oogarts terecht kunnen.” Aan de pilot in de regio doen optometristen mee uit onder andere Asten, Someren, Beek en Donk, Helmond, Heeze en Deurne.

Samenwerking Elkerliek en CZ

Deze pilot komt voort uit een samenwerking tussen zorgverzekeraar CZ en het Elkerliek. Het aantal mensen dat de komende jaren zorg nodig heeft, neemt in een rap tempo toe. Helaas zien we ook dat er niet voldoende zorgpersoneel zal zijn om de zorg te verlenen zoals we dat nu gewend zijn. We moeten dus met elkaar een slimme manier vinden om de zorg in het ziekenhuis toegankelijk én betaalbaar te houden. Waar we voorheen elk jaar opnieuw afspraken maakten met zorgverzekeraar CZ, hebben we nu meerjarige afspraken gemaakt over kwaliteit, toegankelijkheid, kosten en het werkplezier van zorgmedewerkers. We noemen dat een Duurzame coalitie. Vanuit deze Duurzame coalitie werken we intensief samen om de zorg in het ziekenhuis klaar te maken voor de toekomst. Zo zorgen we er samen voor dat u de beste zorg blijft ontvangen!

Meer nieuws