Transparantie



1 januari 0001

Tijdens een studiebijeenkomst met een aantal collega’s spraken wij over het begrip transparantie. Hoe ver moet transparantie gaan?

In ons dagelijks werk in de zorg hebben we allemaal met dit begrip te maken. Er wordt van ons verwacht dat we transparant zijn over de resultaten van ons werk door het aanleveren van vele indicatoren, het invullen van lijsten, rapportages etc.
Niet zelden wordt het geven van die transparantie gezien als het gevolg van een bepaalde achterdocht bij Inspectie, Overheid, directie en soms bij patiënten over de kwaliteit van de zorg en ervaren we transparantie als een last. Dat is niet terecht.
Natuurlijk staat de vertrouwensrelatie tussen patiënt en zorgverlener voorop, dat is de basis. Maar dat vertrouwen moeten we ook verdienen door met harde cijfers aan te tonen dat we goed presteren. Zeker nu we ook in staat zijn ons handelen te meten.
Als we die transparantie bieden, zal de patiënt ons blijven vertrouwen en ook beseffen dat we niet altijd foutloos kunnen handelen en dat we daar ook niet naar hoeven te streven. Ook dat hoort bij die vertrouwensrelatie.
En laten we wel wezen: welke professional wil niet graag zijn mooie resultaten laten zien?

Betty van de Walle
Raad van Bestuur