Actueel



Elkerliek meest gastvrije ziekenhuis van Brabant

7 juni 2012

Het Elkerliek ziekenhuis is in de verkiezing van ‘het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland 2012’ op de tweede plaats geëindigd. We kregen voor alle service die we aan patiënten en bezoekers verlenen een vijf- sterren-waardering. De prijs is vandaag uitgereikt op het Nationaal Congres Gastvrijheidszorg. De 225 zorginstellingen die deelnamen aan de verkiezing, werden beoordeeld op kwaliteit van eten en drinken, ambiance, service en gastvrijheid. Niet alleen inspecteurs van de organisatie gaven hun oordeel, ook de beoordeling van de eigen Cliëntenraad telde zwaar mee. Winnaar in de categorie ziekenhuizen is dit keer het Sint Franciscus Gasthuis uit Rotterdam.

Het Elkerliek ziekenhuis deed voor de tweede keer mee aan de verkiezing en was in 2010 de winnaar. “Dit keer zijn we als tweede geëindigd met maar liefst vijf sterren. Dat is de hoogste kwalificatie die je kunt halen en daar zijn we zeer blij mee. Gastvrije zorg met persoonlijke aandacht is ons doel” aldus Frans van Dijk, manager Facilitair Bedrijf van het Elkerliek.
“We geven al sinds een aantal jaren veel aandacht aan gastvrije zorg. Door kernwaarden als respect, vertrouwen, afspraak=afspraak en samenwerken op alle niveaus in de organisatie door te voeren, zijn we van een eilandcultuur naar een gedeelde verantwoordelijkheid gegaan, de wij-landcultuur.”

Goede service, aangename sfeer

Het Elkerliek biedt verschillende services die het ziekenhuis gastvrij maken.
Van uitstekende maaltijden tot pianomuziek in de centrale hal, van gratis koffie op de poliklinieken tot kunst op de kamers. “Maar het allerbelangrijkste is een goede samenwerking tussen dokters, verpleegkundigen en ondersteunende diensten. Als die samenwerking soepel verloopt, dan merkt de patiënt dat direct en daar is veel waardering voor.”

Het juryrapport roemt de gastvrijheid van hoog tot laag, de continue kwaliteitsverbetering, de open cultuur, de uitstekende maaltijden en de goede ambiance. Ook belangrijk is de vriendelijke bejegening. Frans van Dijk: “Vriendelijke medewerkers maken het verschil en alleen zo realiseren we ons motto van vriendelijke en veilige zorg.”

Meer nieuws