U bevindt zich hier: Home | Contact | Veelgestelde vragen | Veelgestelde vragen herstart reguliere zorg
Zit ik bij de eerste patiënten die weer mogen komen?
Hoe snel u aan de beurt bent, ligt aan de urgentie van uw zorgvraag. Met patiënten die een dringende zorgvraag hebben, wordt als eerste een afspraak ingepland.
Wat als ik zieker word door uitstel van zorg?
Dan wordt mogelijk uw zorgvraag dringender en bent u waarschijnlijk eerder aan de beurt. Op alle poliklinieken beoordelen de medisch specialisten welke patiënten het eerst gezien moeten worden.
Welke maatregelen neemt het Elkerliek? Kan ik veilig naar het ziekenhuis komen?
Het Elkerliek heeft diverse maatregelen getroffen om te zorgen dat het ziekenhuis veilig en ‘corona-proof’ is. Dat betekent bijvoorbeeld dat wachtruimtes en spreekkamers zodanig zijn aangepast, dat iedereen de ‘anderhalve meter’ regel zo goed mogelijk kan naleven.
Ook is de route van patiënten die voor reguliere zorg naar het ziekenhuis komen fysiek gescheiden van de coronapatiënten.
Wilt u meer weten over de maatregelen die we hebben genomen en wat u zelf kunt doen, kijk dan op onze website.
Waarom zie ik mensen met een mondneusmasker bij een polikliniek. Is dat iemand die met corona besmet is?
Het kan zijn dat u mensen in het ziekenhuis ziet die een mondneusmasker dragen. Daar hoeft u zich geen zorgen over te maken. Dit is een patiënt die corona-achtige klachten heeft (hoesten, niezen, keelpijn), maar waarbij er géén verdenking bestaat op corona. Dit is bijvoorbeeld het geval bij hooikoorts. In deze gevallen krijgt de patiënt uit voorzorg een mondneusmasker.
Wat als ik me onveilig voel?
Als u zich in ons ziekenhuis ondanks de genomen maatregelen onveilig voelt, kunt u dit uiteraard bespreken met uw behandelend specialist. Ook kunt u overwegen om uw afspraak uit te stellen. Overleg dan wel altijd met uw behandeld arts of dit verantwoord is.
Mag ik iemand meenemen naar mijn afspraak?
Patiënten gaan indien mogelijk zonder begeleider het ziekenhuis in. Uitzonderingen gelden voor kinderen die bij ons in behandeling zijn en uitzonderlijke situaties waarbij een begeleider noodzakelijk is. Begeleiders kunnen de patiënt naar de entree van het ziekenhuis brengen en daarna in auto of buiten wachten. Op deze manier creëren we ook in wachtkamers en in de gangen voldoende mogelijkheden om 1,5 meter afstand te houden.
Hoe lang van tevoren moet ik aanwezig zijn?
Wij vragen u om niet eerder dan 5 minuten voor de afspraak bij de betreffende polikliniek aanwezig te zijn. Dit voorkomt drukte in de wachtruimtes.
Moet ik een mondkapje op als ik naar het ziekenhuis kom?
Alleen patiënten met milde klachten die niet coronaverdacht zijn, krijgen uit voorzorg een mondneusmasker. Denk bijvoorbeeld aan mensen met hooikoortsklachten.
Waarom wordt de zorg nu al opgeschaald? Er is toch nog steeds corona?
De coronazorg in het ziekenhuis neemt af. Daarnaast is het nog langer uitstellen van de reguliere zorg niet verantwoord, want dit kan leiden tot (ernstige) complicaties.
Waarom schalen we niet meer zorg op?
We willen ervaring opdoen met de nieuwe situatie en deze zorg veilig aanbieden. Dat kan alleen als we dit stapje voor stapje doen.
Wat moet ik doen als ik (milde) gezondheidsklachten heb?
Waarom moet ik naar het ziekenhuis komen? Kan mijn afspraak niet beter telefonisch plaatsvinden?
Wat we telefonisch kunnen doen, doen we telefonisch. Maar sommige onderzoeken, zoals lichamelijk onderzoek, kunnen niet telefonisch plaatsvinden. Hiervoor moet u dus toch naar het ziekenhuis komen.
Wat kan ik zelf doen om besmetting te voorkomen?