Nuchter blijven!



1 januari 0001

Al enkele jaren geleden startte het Elkerliek ziekenhuis met een sms-service voor patiënten die een afspraak hebben op de polikliniek. De dag voor de geplande afspraak sturen we een sms’je waarin we de patiënt nog even herinneren aan die afspraak. Het gevolg: patiënten vinden het fijn, er worden minder afspraken vergeten en de kosten voor deze zogenoemde ‘no-show’, die voor een ziekenhuis erg hoog zijn, zijn dan ook fors verminderd.

De sms-service is vorig jaar uitgebreid. Nu sturen we ook alle patiënten die voor een operatie een bepaalde tijd ‘nuchter’ moeten zijn, een berichtje. Patiënten waarderen dat enorm, zo horen we terug. En dat is het belangrijkste. Als ziekenhuis willen we graag voorop lopen. Ook als het gaat om de inzet van ‘nieuwe’ media en nieuwe digitale hulpmiddelen. We willen aan de andere kant voorkomen dat we nieuwigheidjes gaan doorvoeren waar onze patiënten niet op zitten te wachten.

Binnenkort gaan we gebruikmaken van ons nieuw elektronisch patiëntendossier. Dat opent nieuwe wegen. Wegen waar we nu ‘testritten’ op maken. Zo zijn we een pilot gestart met het online afspraken maken bij ons priklab. Evaluatie en monitoring zijn daarbij enorm belangrijk; wat vindt de patiënt ervan, wat voegt het toe aan de kwaliteit van zorg en natuurlijk, wat heeft het voor positieve gevolgen voor onze eigen organisatie?

De mogelijkheden van E-health, zoals deze ontwikkeling in de gezondheidszorg, verwijzend naar de E van Elektronisch, wordt genoemd, zijn bijzonder groot. Heel veel is mogelijk: een consult via beeldbellen, een ziekenhuisapp, of een navigatie op de telefoon van de patiënt om hem of haar naar de juiste plaats in het ziekenhuis te begeleiden. We zijn binnen het Elkerliek druk mee bezig om de toepassing hiervan te onderzoeken.

Service en gastvrijheid. Dat zijn, ook in deze ontwikkeling, de kernwoorden. We hoeven niet zo nodig te laten zien wat we op dit gebied allemaal al kunnen. We hebben niet voor niets al de prijs gewonnen voor het meest gastvrije ziekenhuis van Nederland. Het gaat altijd om de patiënt en om de service die we aan die patiënt kunnen bieden. Ook wij blijven op de eerste plaats namelijk nuchter. Zelfs zonder sms.

Maarten Coenen
Manager Medische- en Informatietechnologie